
                                                     

 

Od Redaktora 
Editorial 

socialspacejournal.eu 

 

1 

 

Opinia o anonimowej opinii 

 

Zbigniew Rykiel 

gniew@poczta.onet.pl 

 

 W ramach pomysłu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, że droga do 

deperyferializacji nauki polskiej prowadzi przez jej umiędzynarodowienie, Minister-

stwo ogłosiło konkurs pn. Wsparcie dla czasopism naukowych, mający promować na 

rynku międzynarodowym polskie czasopisma naukowe.  Redakcja czasopisma 

„Przestrzeń Społeczna (Social Space)” przygotowała jesienią 2018 r. wniosek do tego 

konkursu. W dniu 1 marca 2019 r. w systemie informatycznym konkursu pojawiła się 

anonimowa ocena naszego wniosku.  

 Ocena odwołuje się do opinii „obu recenzentów”, chociaż w systemie udo-

stępniono tylko jedną. Opiera się ona zasadniczo na frontalnym ataku Recenzenta na 

redaktora naczelnego czasopisma, którego to redaktora Recenzent najwyraźniej nie 

lubi z powodów, które stają się jasne w trakcie lektury jego oceny. Ocena Recenzenta 

jest pozamerytoryczna, oparta w znacznej mierze na insynuacjach, a nawet pomó-

wieniach. Insynuacje te zastępują rzeczową analizę merytoryczną i bezstronną ocenę 

faktów, gdyż Recenzent najwyraźniej nie zapoznał się z ocenianym czasopismem, 

w tym z obowiązującymi w nim procedurami. Zamiast tego Recenzent ograniczył 

swą ocenę do treści „jednego z artykułów”, który budzi „zaniepokojenie” Recenzen-

ta. Lektura tego artykułu była jednak z pewnością pobieżna, gdyż Recenzent najwy-

raźniej przeczytał ten tekst bez zrozumienia. Można sądzić, że Recenzent znalazł się 

w – bolesnej dla siebie – sytuacji konfliktu interesów, zaliczając się do grona osób 

krytykowanych merytorycznie w inkryminowanym artykule redaktora naczelnego. 

W tej sytuacji, zamiast – zgodnie z zasadami etyki naukowej, na które się powołuje – 

zrezygnować z oceniania czasopisma, Recenzent postanowił dać wyraz swej frustra-

cji, którą zastępuje argumenty rzeczowe, te bowiem w przedstawionej ocenie są wą-

tłe. Wskazuje na to oświadczenie Recenzenta, że „z oceniamym [sic!] periodykiem 

zetknął[…] się dopiero teraz”. Oświadczenie tego rodzaju jest niespotykane przy re-



Opinia o anonimowej opinii 

 socialspacejournal.eu 

 

2 

cenzjach, a więc zaskakujące, tym bardziej że – jak piszący te słowa ma podstawy są-

dzić – Recenzent w tej kwestii mija się z prawdą.  

 Zdaniem Recenzenta, oceniane czasopismo „przy powierzchownym ogłądzie 

[sic!] nie wygląda na poważne”, chociaż nie wiadomo dlaczego. Szkoda więc, że Re-

cenzent nie zechciał tego oglądu pogłębić. Recenzent ocenia „poziom pracy redak-

cyjnej”, nie wiadomo jednak, na jakiej podstawie, przyznaje też redaktorowi naczel-

nemu „pełne prawo” do pisania artykułów wstępnych „i tylko ich”, chociaż powoła-

ne przez Recenzenta zasady etyki COPE są w tej kwestii dla redaktorów naczelnych 

znacznie łaskawsze. Kuriozalny jest fakt, że Recenzent przyznaje sobie prawo okre-

ślania długości wspomnianych artykułów, a więc redagowania czasopisma. 

 Przechodząc do analizy wspomnianego wyżej artykułu redaktora naczelnego, 

Recenzent insynuuje, że autor zarzuca głupotę „właściwie wszystkim tym komenta-

torom i badaczom zachowań wyborczych Polaków, którzy podkreślają ‘zaborowe’ 

pochodzenie tych zachowań”, chociaż w inkryminowanym tekście kategoria głupoty 

zupełnie nie dotyczyła tego wątku, co wskazano tam expresis verbis. Recenzent zatem 

nie tylko recenzuje artykuł zamiast oceniać czasopismo, ale i wykazuje się brakiem 

umiejętności czytania ze zrozumieniem. 

 Recenzent insynuuje też, że redaktor naczelny „sam sobie przyjął ten artykuł 

do druku”, na co nie ma żadnych dowodów, nie dostrzega przy tym, iż oceniane 

czasopismo ma formę elektroniczną i żadnego „druku” nie stosuje. Recenzent przy-

tacza wytyczne COPE, z których wynika oczywista konieczność unikania konfliktu 

interesów przez redaktorów naczelnych publikujących w swoich czasopismach 

przez poddawanie się anonimowym ocenom i niepodejmowania decyzji we własnej 

sprawie, co w ocenianym czasopiśmie zawsze robiliśmy. Tego zaś Recenzent albo nie 

doczytał na stronie internetowej czasopisma, albo bezpodstawnie ten fakt podważa, 

domyślając się zamiast to sprawdzić, iż „nie wygląda na to, żeby ta zasada była prze-

strzegana”. Wygląda więc raczej na to, że Recenzent osądza innych własną miarą, nie 

zauważając, że w naszym czasopiśmie w każdym publikowanym tekście podajemy 

datę jego wpłynięcia do redakcji i różną od niej datę poprawy, co dotyczy także tek-

stów redaktora naczelnego (w inkryminowanym artykule tego ostatniego różnica ta 

wynosi trzy i pół miesiąca). Jednocześnie Recenzent sam narusza zasady etyki COPE, 



Opinia o anonimowej opinii 

 socialspacejournal.eu 

 

3 

będąc w konflikcie interesów krytykowanego autora i recenzenta jednocześnie. Na 

tej podstawie Recenzent traci nie tylko – konieczny każdemu naukowcowi – chłodny 

dystans do przedmiotu oceny, ale nawet dobre maniery, wytykając krytykowanemu 

autorowi „ekscesy” (w liczbie mnogiej na podstawie jednego artykułu!), a także – jak 

widać – zdrowy rozsądek, zarzucając jednak nieprzestrzeganie zasad etyki naukowej 

nie sobie, lecz redaktorowi naczelnemu ocenianego czasopisma. 

 Dalej recenzent próbuje oceniać, chociaż nie wiadomo na jakiej podstawie, 

które teksty są, a zwłaszcza które nie są, związane z problematyką przestrzeni spo-

łecznej jako przedmiotem zainteresowań czasopisma, chociaż taka ocena jest trady-

cyjnie zarezerwowana dla redaktorów naczelnych. W tym kontekście Recenzent po-

nownie próbuje się więc wcielać w rolę redaktora czasopisma. Nie zauważa przy 

tym, że krytykowany przez Niego tekst dotyczący „błędów językowych popełnia-

nych przez rozmaitych badaczy” jest esejem recenzyjnym ważnej książki bardzo 

ważnego socjologa.  

 Recenzent ubolewa, że autorzy zagraniczni „nieznający języka polskiego, mo-

gą […] nie mieć pełnej świadomości, co dzieje się w ‘polskiej’ części czasopisma, 

a w szczególności w tekstach” redaktora naczelnego. Szkoda, że recenzent nie zapo-

znał się ze strukturą czasopisma i publikowanych tam tekstów, gdyby bowiem to 

zrobił, wiedziałby, że nie ma żadnej „polskiej” części czasopisma, a teksty polskie 

mają bardzo obszerne abstrakty anglojęzyczne. Recenzent „miałby do siebie preten-

sję”, gdyby opublikował swój tekst w ocenianym czasopiśmie, co należy jednak in-

terpretować w kontekście faktu wycofania przez Recenzenta swego tekstu z naszego 

czasopisma po recenzjach i stwierdzeniu przez Autora (a obecnie Recenzenta), że nie 

jest w stanie napisać swego tekstu oczekiwaną przez nas poprawną polszczyzną. Jest 

więc wątpliwe, czy Recenzent zdołałby przebrnąć przez sito surowych recenzji w na-

szym czasopiśmie, jeśli zamieściłby tak kuriozalne błędy rzeczowe jak w Jego artyku-

le skrytykowanym przez redaktora naczelnego. Na tej podstawie Recenzent sądzi, że 

„wielu innych poważnych badaczy [równie poważnych jak Recenzent, jak rozu-

miem] mogłoby mieć to samo podejście do tej kwestii”, chociaż nie wiadomo, na ja-

kiej podstawie tak sądzi. Jednym słowem, skromność Recenzenta widać w każdym 

Jego zdaniu; bardziej jednak frustrację.  



Opinia o anonimowej opinii 

 socialspacejournal.eu 

 

4 

 Dalej Recenzent powraca do insynuacji, że redaktor ocenianego czasopisma 

„będzie sam sobie przyjmował teksty do druku [!] i jeszcze pobierał za to wynagro-

dzenie ze środków publicznych”. Rozumiem, że miałoby to być bardziej naganne niż 

pobieranie publicznych pieniędzy za prezentowanie swych frustracji zamiast zleco-

nej oceny czasopisma. W podsumowaniu Recenzent insynuuje zaś, że „czasopismo 

w istocie nie przestrzega standardów etycznych COPE” i „bywa […] używane przez 

swego Redaktora do dość niewybrednych ataków na innych badaczy”, tzn. – jak ro-

zumiem – na Recenzenta jako autora tekstu z błędami rzeczowymi. W naszym cza-

sopiśmie – inaczej niż w opiniach dla Ministerstwa – nie dopuszczamy jednakże pu-

blikowania tekstów atakujących osoby, popieramy natomiast – zgodnie z normami 

rdzenia nauki światowej – krytykę merytoryczną tekstów, w tym z błędami meryto-

rycznymi i językowymi, co – jak widać – bardzo się Recenzentowi nie podoba. Wy-

nika więc z tego, że odmiennie rozumiemy „standardy […] w cywilizowanym dys-

kursie naukowym”, bazujące właśnie na krytyce naukowej, a nie na uczuleniu na nią.  

 Frustracja Recenzenta jedynym przeczytanym (chociaż bez zrozumienia) tek-

stem w ocenianym czasopiśmie wyziera z każdego akapitu recenzji. Recenzent 

twierdzi więc, że „próbka twórczości Pana Redaktora [chodzi o redaktora naczelne-

go] czasopisma, jeśli nawet nie jest pseudo-nauką [po polsku: pseudonauką], to 

z pewnością jest nauką bardzo marnej próby” (bo jest krytyczna!). Recenzent „nie 

wierzy”, że „poważny naukowiec z uznanym dorobkiem zarekomendował tego ro-

dzaju tekst do publkacji” [sic!], zamiast na faktach opiera się więc na wierze, mierząc 

– jak można sądzić – innych własną miarą. 

 Recenzent zadał sobie trud sprawdzenia dorobku naukowego uczonych pu-

blikujących w ocenianym czasopiśmie i doszedł do wniosku, że „w znakomitej więk-

szości nie są to jacyś przesadnie eksponowani uczeni”. Jeśli Recenzent tak nisko ceni, 

publikujących w naszym czasopiśmie, dwóch z trzech najczęściej cytowanych socjo-

logów polskich – Zygmunta Baumana i Bohdana Jałowieckiego, poza tym zaś Johna 

Eylesa i Hermanusa Geyera, to nie tylko ujawnia swą niekompetencję, ale i naraża się 

na śmieszność.   

 Niekompetencja Recenzenta ujawnia się także w uwadze, że redakcja dość 

dobrze zaplanowała działania dotyczące zakupu oprogramowania, jednakże 



Opinia o anonimowej opinii 

 socialspacejournal.eu 

 

5 

w „projekcie jest mowa o identyfikatorach DOI (choć o ORCID już nie)”. Można za-

tem wnioskować, że recenzent uważa, iż numer ORCID można kupić, podczas gdy 

w rzeczywistości jest on dobrowolnie przypisywany danemu naukowcowi na jego 

wniosek i zgodnie z jego indywidualną potrzebą.  

 Na śmieszność natomiast naraża się Recenzent ponownie, twierdząc o ocenia-

nym czasopiśmie, „że co prawda mamy tu do czynienia z umiędzynarodowieniem, 

ale niesłychanie płytkim, bo niskie standardy, jakim hołduje redakcja, są faktem bez-

sprzecznym”. Szkoda, że Recenzent nie wskazał tego „faktu bezsprzecznego”, arty-

kuły publikowane w naszym czasopiśmie były bowiem cytowane między innymi 

w popularnych serwisach: Mother Nature Network – mnn.com   (https://www.m 

nn.com/earth-matters/energy/stories/how-do-we-plan-for-a-future-with-more-

blackouts), ScienceDaily.com (https://www.sciencedaily.com/releases/2014/ 

01/140127093033.htm) oraz Phys.org  (https://phys.org/news/2014-01-world-

blackout.html). Jeśli Recenzent zna polskie czasopisma z zakresu nauk humanistycz-

nych i społecznych, które mogą się poszczycić podobnym osiągnięciem, zarówno je-

śli chodzi o publikację treści w uznanych zachodnich mediach z powołaniem się na 

źródło, jak i wskazanie miejsc w popularnonaukowej przestrzeni medialnej, 

w których polskie czasopisma z zakresu nauk humanistycznych i społecznych notują 

cytowania, to byłbym wdzięczny za ich wskazanie.  

 Reasumując, Recenzent nie wykonał zadania, które mu zlecono, w pierwszej 

kolejności przedstawia bowiem swoje cierpienia i daje wyraz swej frustracji, 

w drugiej ocenia „niegodziwości” redaktora naczelnego, który ośmiela się być kry-

tyczny, ocena czasopisma jest natomiast jedynie produktem ubocznym dwóch pozo-

stałych działań. Recenzent robi to na podstawie nieuważnej lektury jednego artyku-

łu, w którym – jak wszystko na to wskazuje – został skrytykowany merytorycznie, co 

znosi boleśnie. W związku z tym Recenzent pisze głównie o sobie, co jest może cie-

kawe dla neuropatologów, mniej zaś dla badaczy przestrzeni społecznej. Skutkuje to 

konfliktem interesów, wskutek czego Recenzent imputuje ocenianemu własną men-

talność, co utrudnia, a nawet uniemożliwia, Recenzentowi rzeczową ocenę czasopi-

sma. Pisząc, że „poziom pracy redakcyjnej i standardów w ocenianym periodyku jest 

tak niski, iż żadne nawet najbardziej wysublimowane działania nie są w stanie tutaj 

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/%2001/140127093033.htm
https://www.sciencedaily.com/releases/2014/%2001/140127093033.htm
https://phys.org/news/2014-01-world-blackout.html
https://phys.org/news/2014-01-world-blackout.html


Opinia o anonimowej opinii 

 socialspacejournal.eu 

 

6 

pomóc”, Recenzent nie zauważa, iż pisze o czasopiśmie indeksowanym w bazach 

Scopus i ERIH+, przez co swą oceną naraża na śmieszność nie tylko siebie, ale – co 

gorsza – także swego zleceniodawcę. Szczęśliwie jednak, zdaniem Recenzenta, 

„[ź]ródłem […] tych niskich standardów jest ewidentnie Redaktor Naczelny czasopi-

sma”, gdyby więc to ostatnie mógł sobie poredagować Recenzent, to może jednak 

czasopismo miałoby jakieś szanse.  

 Niestety jednak cały wysiłek twórczy Recenzenta poszedł na marne, gdyż – po 

wpisaniu naszego czasopisma do bazy Scopus – automatycznie nie jest ono brane 

pod uwagę w programie Wsparcie dla czasopism naukowych, gdyż czasopisma  

o takiej pozycji na międzynarodowym rynku wydawniczym jak nasze wsparcia ta-

kiego – przynajmniej zdaniem Ministerstwa – już nie potrzebują. Pozamerytorycz-

nych uwag Recenzenta zatem tym bardziej nie.  

 Można by oczywiście sądzić, że pomówienia zawarte w recenzji udostępnio-

nej redakcji naszego czasopisma mogą być wystarczającą podstawą do podjęcia 

przez redakcję i jej wydawcę kroków prawnych wobec pomawiającego, naruszające-

go dobra osobiste redaktora naczelnego. Organizator konkursu wyjaśnił jednak re-

dakcji, że dane osobowe recenzentów nie są informacją publiczną, w związku z czym 

organizator nie ujawnia tych danych. Pomówiony mógłby wprawdzie złożyć do są-

du pozew przeciwko nieznanemu recenzentowi, sąd zaś zobowiązałby organizatora 

konkursu do ujawnienia danych personalnych pozwanego, redakcja doszła jednak 

do wniosku, że sądowa droga polemiki z recenzentem i – pośrednio – z organizato-

rem konkursu wykazałaby jedynie bezpodstawność i, ewentualnie, bezprawność 

sformułowań zawartych w recenzji, podczas gdy pozasądowe formy polemiki lepiej 

wykazują – kompromitującą w środowisku naukowym – śmieszność i zaścianko-

wość oponentów. 

 

 

Wpłynęło/received 29.03.2019; poprawiono/revised 05.05.2019 

 


